Lees voor

Welkom op onze nieuwe website: alles op een rijtje

We keken er al maanden naar uit: ons nieuwe bibliotheeksysteem en onze nieuwe website. En nu is het eindelijk zover! We schetsen de belangrijkste vernieuwingen.

Artikel gepubliceerd op: 05 juni 2024

We vernieuwden onze website www.luisterpuntbibliotheek.be van kop tot teen: zowel het ontwerp, de look-and-feel, de navigatie als de opbouw van de pagina's. Het belangrijkste doel van onze vernieuwing was om onze lezers, geïnteresseerden en medewerkers van organisaties zoals bibliotheken en scholen, nog sneller en intuïtiever bij de info brengen die ze nodig hebben. De nieuwe website laat ons bovendien toe om inhoud overzichtelijker en aantrekkelijker te presenteren. Ook Mijn Luisterpunt kreeg hetzelfde nieuwe jasje. Om de toegankelijkheid en het gebruiksgemak te waarborgen, deden we een beroep op gebruikerstesten die ons waardevolle feedback opleverden.

Daarnaast implementeerden we een nieuw bibliotheeksysteem, Fonar genaamd. Daar merk je als gebruiker niet veel van, maar het systeem zorgt ervoor dat onze medewerkers de lezers-, boeken- en uitleenadministratie nog vlotter kunnen uitvoeren én dat we vernieuwingen en uitbreidingen in de toekomst makkelijker kunnen doorvoeren.

Wat verandert er voor onze lezers?

Alle vertrouwde functionaliteiten blijven behouden. We voeren ook twee veelgevraagde vernieuwingen in:

1. Als je een online-lezer bent, kan je tot 10 boeken tegelijk op je boekenplank hebben in plaats van 5.
  2. Elke Luisterpuntlezer krijgt een wenslijst. Kom je een interessant boek tegen in onze catalogus, maar wil je het pas later lezen? Zet het dan als geheugensteuntje op je lijst. Als je dat wil, kunnen de boeken automatisch van je lijst doorstromen naar je boekenplank. Meer info over deze nieuwe wenslijst

Daarnaast hebben Daisy-cd's geen uitleentermijn meer, maar uiteraard stuur je de boeken nog steeds terug wanneer je ze uitgelezen hebt.
Opgelet: heb je het maximale aantal van 25 cd's in je bezit? Dan kan je geen nieuwe meer aanvragen tot je een of meerdere cd's hebt teruggestuurd. Wacht dus niet te lang om uitgelezen boeken terug te sturen.

Wat verandert er voor organisaties die lid zijn bij Luisterpunt? (Scholen, bibliotheken, zorgvoorzieningen, ...)

In Mijn Luisterpunt kan je net als vroeger lezers inschrijven voor Daisy-online en Daisy-cd’s en brailleboeken aanvragen. Meer zelfs: door een reeks kleine aanpassingen kan je dit alles op een nog vlottere manier doen.

Er zijn ook twee vernieuwingen waar we extra willen bij stilstaan:

1. Inloggen verloopt anders. Voor elke medewerker van je organisatie die toegang moet hebben tot jullie Luisterpuntaccount, maak je een individueel medewerkersaccount aan binnen je organisatieaccount, gekoppeld aan een persoonlijk e-mailadres en wachtwoord. Een medewerkersaccount is een administratief account, zonder boekenplank. Meer info.
  2. Je kan als organisatiemedewerker de wenslijst beheren van online-lezers binnen jullie account en ervoor kiezen om de boekenplank automatisch te laten aanvullen. Meer info.

Vragen?

Heb je vragen? Complimenten, opmerkingen of suggesties over de vernieuwde website? Aarzel niet om ons te contacteren op email hidden; JavaScript is required of 02 423 04 11. We waarderen je feedback.