Lees voor

Nieuw: 'Wij zijn Europa: ontmoeting met een continent' van Lieve Blancquaert | in gesprek met de auteur

Dubbel goed nieuws! Je vindt Lieve Blancquaerts reisdagboek 'Wij zijn Europa: ontmoeting met een continent' nu als Daisy-luisterboek in onze collectie, ingelezen door de auteur zelf. We gingen ook met haar in gesprek voor onze podcast.

Artikel gepubliceerd op: 10 juni 2024
"Wat ons verbindt als Europeanen? Onze dromen en verlangens, de zorgen om onze kinderen…"
Lieve Blancquaert

Een tv-serie, een boek én een tentoonstelling

Topfotografe Lieve Blancquaert reisde tijdens het voorjaar van 2023 door heel Europa. Traag reizen stond spontane ontmoetingen toe in maar liefst 27 lidstaten, met Europeanen van overal. Naast gelaagde en ontwapenende portretten bracht Lieve levensverhalen mee die ons meer inzicht bieden in het Europa van vandaag. Zowel grote actuele thema’s als kleine persoonlijke verhalen komen aan bod. Lieve heeft oog voor de uitdagingen van de Europese Unie maar zoekt ook naar waar we als Europeanen trots op kunnen zijn. Net als in de vorige projecten van Lieve staat de mens centraal.

Haar reis resulteerde in de tv-reeks 'Wij zijn Europa' op VRT (te herbekijken op VRT Max), een tentoonstelling in Cultuurcentrum Mechelen (16 maart tot 30 juni 2024) én het boek 'Europa: ontmoeting met een continent'.

Lieve Blancquaert leest 'Wij zijn Europa' in bij Luisterpunt.

Nu ook een Daisy-luisterboek

Sinds kort is het boek ook bij ons beschikbaar als Daisy-luisterboek. We zijn erg blij dat Lieve Blancquaert de tijd maakte om het boek zélf bij ons in te lezen.

Vraag het Daisy-boek aan (Daisy 33212 3:17)

Een gesprek met Lieve Blancquaert

Luisterpuntmedewerker Nele interviewde Lieve Blancquaert over dit bijzondere avontuur voor onze podcast. Beluister het gesprek op:

TIP: Bezoek de fotoexpositie die je niet hoeft te zien

Van 19 tot en met 30 juni is de tentoonstelling ‘Wij Zijn Europa’ ook toegankelijk voor blinde en slechtziende personen. De expo wordt namelijk aangevuld met tactiele prints, audiobeschrijvingen, soundscapes en braille, dit door een samenwerking van Canon en de Brailleliga. Zo kan iedereen de krachtige beelden van Lieve en de verhalen die ze vertellen ervaren.

• Waar? Cultuurcentrum Mechelen (Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen)
  • Wanneer? Van 19 tot en met 30 juni, elke dag van 10u tot 18u.
  • Prijs? Gratis voor blinde en slechtziende bezoekers
  • Inschrijven is niet nodig